Je bevindt je hier:

Gewonnen! Most Inspiring Learning Journey 2021

Training
4 min

AWARD – MOST INSPIRING LEARNING JOURNEY

Onze training ‘Leidinggeven: de essentie’ heeft de internationale aNewSpring Awards 2021 gewonnen. De training is uitgeroepen tot de Most Inspiring Learning Journey van 2021. We zijn zeer trots en dankbaar voor deze prijs!

UNIEK EN INNOVATIEF DESIGN
We schreven al eerder over het gouden randje van de Covid-19 crisis, namelijk de versnelling waarin innovatie terecht komt. Vanaf maart 2020 hebben we ons aanbod omgezet naar Virtual Classrooms. De belangrijkste reden achter het succes van onze Virtual Classrooms is ons unieke en innovatieve design.

INDIVIDUEEL INTAKEGESPREK MET DE TRAINER
Voor onze virtuele trainingen namen we de klassieke opzet niet 1:1 over, maar ontwierpen we een nieuwe, innovatieve opzet. Online trainen vraagt namelijk een andere benadering dan een face to face setting. Iedere cursist start met een (online) individueel intakegesprek met de trainer. Hierin worden o.a. de resultaten van de 360º  feedback vragenlijst besproken. Zo leren trainer en cursist elkaar op voorhand al kennen. Tegelijkertijd helpt dit gesprek de cursist bij het formuleren van concrete en meetbare leerdoelen, wat hem focust oplevert gedurende de training. De trainer is op de hoogte van alle individuele leerbehoeftes en kan daarom optimaal bijdragen aan ieders leerproces. Dit online intakegesprek is zo effectief gebleken, dat we dit ook willen blijven aanbieden in het ‘nieuwe normaal’.

DE ONLINE LEEROMGEVING ALS COCKPIT
De online leeromgeving (aNewSpring) speelt een centrale rol in onze Virtual Classrooms en zetten daarbij hoog in op de learner experience. De online omgeving is de cockpit waarin de deelnemer gaat zitten om zijn hele learning journey te sturen. Het is je start- en eindpunt, en alles daartussenin. Alles wat je nodig hebt, vind je hier. Zelfs het plannen van het intakegesprek met de trainer doe je zelf in de online omgeving. Natuurlijk zitten ze ook met één druk op de knop in het online trainingsplatform. Alles op één plek, wel zo efficiënt. Uiteraard ook mobiel toegankelijk via de app: leer waar en wanneer jij wilt.

DIDACTISCH STERK
In aNewSpring maken cursisten kennis met nieuwe concepten en modellen, waardoor de focus in de Virtual Classrooms kan liggen op het experimenteren met de nieuw geleerde vaardigheden en het leren van feedback. Ter voorbereiding op en ter verwerking van de Virtual Classrooms staan er uitdagende opdrachten klaar in de online leeromgeving.

Uiteraard gaat dit verder dan het presenteren van kennis. We weten dat voor een optimale transfer of learning kennis gekoppeld moet worden aan de eigen praktijk. Daar gebeurt het immers! Uitdagende opdrachten stimuleren cursisten om ‘kritische experimenten’ aan te gaan door bepaalde skills of modellen toe te passen in eigen werksituaties.

Ook weten we dat social learning erg krachtig is. Het discussieforum is dan ook een belangrijk onderdeel van de online leeromgeving. Cursisten delen hun ervaringen, geven elkaar feedback en wisselen ideeën uit. De praktijk is weerbarstig; het sparren met anderen wordt juist op die momenten heel waardevol gevonden.

Omdat de focus in onze trainingen ligt op het ontwikkelen van soft skills, laten we cursisten ook hiermee oefenen in de leeromgeving door middel van videotraining. Na het bekijken van een korte video wordt de deelnemer uitgedaagd om zijn reactie op te nemen. Doordat er meerdere pogingen zijn, oefenen ze herhaaldelijk om het gewenste resultaat te behalen. Ongemerkt ontwikkelen ze hiermee al hun skills. Zijn ze tevreden met de opname? Dan sturen ze hun opname in voor concrete feedback van de trainer. Ervarend leren in een veilige omgeving!

INTERACTIE EN AFWISSELING IN DE VIRTUAL CLASSROOM
Goed voorbereid komen de deelnemers samen in de Virtual Classroom. Interactie en afwisseling zijn belangrijke voorwaarden voor succesvolle online sessie. Daarom zorgen we voor interactie iedere 3 tot 5 minuten, in de vorm van een break out room, poll, post-it, chat of andere externe tools. Actieve sessies gegarandeerd! Deelnemers worden continue geprikkeld en erbij betrokken, zodat ze het meeste uit onze training kunnen halen.

We weten inmiddels dat afwisseling de mens goed doet, zéker in online sessies. Daarom trainen we bij onze Open Trainingen nooit langer dan 1,5 uur achter elkaar. Na de eerste 1,5 uur training is er een ‘tussenuur’, waarin deelnemers individueel opdrachten maken in aNewSpring. Vervolgens ontmoeten ze elkaar weer in de Virtual Classroom. Deze opzet maakt onze virtual classrooms uniek. Deelnemers (en trainers) zijn enthousiast over het tussenuur en vinden het een welkome variatie. In aNewSpring nemen deelnemers kennis van de theorie, zodat de focus in de virtual classroom kan liggen op het oefenen van vaardigheden. Zo maken we optimaal gebruik van de effectiviteit van zowel het samenzijn in de Virtual Classroom als de mogelijkheden die aNewSpring ons biedt. 

EIGEN CASUÏSTIEK OEFENEN MET EEN ACTEUR IN KLEINE GROEPJES
In de ochtend is de hele groep samen in de Virtual Classroom – onderbroken door het tussenuur waarin zelfstandig kan worden gewerkt. In de middag volgt een Personal Development Classroom. Hierin oefen je anderhalf uur persoonlijke casuïstiek met een acteur, onder begeleiding van de trainer. Er is veel individuele aandacht, omdat de groep slechts uit 3 deelnemers bestaat. Zo kun je ervarend én observerend leren om jouw soft skills te ontwikkelen.

PERFORMANCE SUPPORT
Ook na de training staan we nog klaar voor de cursist. We bieden performance support aan in de vorm van coaching on the job op afstand, als je advies nodig hebt rondom een actuele situatie. De trainer blijft bereikbaar: telefonisch, per mail of via WhatsApp! Daarnaast ontvang je een maand lang concrete en praktische tips die je direct kan toepassen in jouw werksituatie.

HET RESULTAAT
We hebben online leren naar een volgend niveau getild. We zetten in op zowel de effectiviteit van het samenzijn in een Virtual Classroom als de mogelijkheden van het asynchroon werken in aNewSpring. Aandacht voor het individu, focus op afwisseling, continue in interactie, blijvend oefenen van vaardigheden. Alles wat in een ‘klassieke’ training kan, kan ook in een afwisselend digitaal ontwikkeltraject. Met optimaal resultaat! Zo staat ontwikkeling nooit stil.